show

18 Aralık 2013

TARHANA ÇORBASI (DÖĞMEDEN)

Değişik yörelerde yapılan tarhanalar varMIş .-Mış diyorum çünkü uzun zaman tek tarahana olarak Malatya'da yapılan döğme tarhanasını biliyordum. :)Sonra öğrendim ki başka yörelerde yapılan değişik tarhanalar varmış.
Annem Malatya'ya gittiğinde teyzemlerden getirirdi.Biz çocukken kışın bu tarhana çorbasından yapar,sıcak sıcak içerdik.
İzmir'e yerleştikten sonra bazı tatları özlediğimi fark ettim. Ve arada sırada da olsa yapmak için taaa Malatya'dan istedim. Sizler için de yapıp fotoğrafladım. Ama tadı benim oldu :)

Tarhana nasıl yapılırmış , büyüklerime sordum. "Hele bana bir anlatın "dedim biraz karışık anlattılar sanırım toparlarım ;
1 kilo döğmeyi suda önce şişmesi için bekletilir. Sonra haşlanır.
Eskiden ekşi maya hamuru kullanırlarmış,şimdi ise ekmek hamuru kullanıyormuş.:)
Ekmek hamuruna ( bildiğiniz fırından alınan) 1 kilo kadar ekşi yoğurt ekleyip,karıştırılır.
Sonra döğmenin içine hamurlu yoğurdu ilave edilir bir taşımda öyle kaynatılır. Ekşimesi için 1-2 gün  bekletilir.. Sonra bez torbaya konulup suyu süzülür.
Temiz bir bezin üzerine ekşiyen tarhanadan kaşık ya da sıkım şeklinde serilir. Kuruması beklenir.




Gelelim nasıl çorba haline geldiğine;
  •  6-7 adet tarhana
  • 1 kase yoğurt
  • Yeteri kadar su
  • Tereyağı
  • Pul biber
  • Nane
 Tarahana öbeklerini bir tenecereye koyup üzerini geçecek kadar su koyun ve şişmesini bekleyin.
Suyunu tazeleyip tarhananın üzerini geçecek kadar su koyup kaynatın. İyice çözülüp özleşsin.
Bu arada genişçe bir kaseye yoğurdu alın ve çırpın.Yoğurdun üzerine çorbanın suyundan 1-2 kaşık alıp yoğurdu ılıtın. Yavaş yavaş tarhananın içine dökün. Karıştıra karıştıra 2 dakika pişirin.
Tavada tereyağını eritip pulbiber ve nane ile sos hazırlayın.Çorbanın üzerine dökün.

Şifa ve Afiyet olsun.

2 yorum:

  1. nefis görünüyor , Dövme dediğimiz acaba göce mi ? biz kullanırız tarhana yaparken miktarını arttırsak seninki gibi olur mu dersin :) ellerine sağlık sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugdayın dövülmüş hali :) Döğme.
      teşekkürler.

      Sil